Muutama viikko sitten vietetty Mediataitoviikko antoi myös tänä
vuonna luontevan mahdollisuuden tarttua mediaan ja kasvamiseen liittyviin
kysymyksiin. Vaikka mediakasvatus olisikin jo arkipäivää omalla työpaikalla,
voi teemaviikolta löytyä uusia näkökulmia tai toimintatapoja.
Kysyimme Mediataitoviikon palautekyselyssä erilaisia tapoja,
joilla Mediataitoviikkoa on vietetty ympäri Suomea. Tänä vuonna viikkoon
ilmoittautui etukäteen noin 1400 toimijaa pääasiassa kouluista, kirjastoista ja
nuorisotaloista, ja eri tapoja Mediataitoviikon viettoon on lukuisia. Nostan
tässä tekstissä esiin näistä muutamia.
Mediataitoviikolla hyödynnettiin valmiita materiaaleja ja tehtiin paljon itse
Erilaiset oppituntimallit, tehtävät, tietotekstit ja muut
materiaalit saivat oman paikkansa ja hyvän vastaanoton osana käytännön
toimintaa. Mediataitoviikon valmiit materiaalit (Kuvia sinusta ja minusta ja Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa) tarjosivat
valmiiden toimintakokonaisuuksien lisäksi tilaa soveltamiseen.
Mediataitoviikolla ei käytetty pelkästään valmiita
materiaaleja vaan myös lapset ja nuoret suunnittelivat ja toteuttivat
toimintaa. Eräässä koulussa perustettiin oppilaiden oma Mediataitoviikon
toiminnasta vastaava työryhmä. Myös
oppilaskunnat ja -yhdistykset olivat osassa kouluista aktiivisesti mukana
Mediataitoviikon suunnittelussa.
Mediataitoviikolla tehtiin paljon median parissa. Esimerkkeinä
ovat erilaiset media-analyysit ja -päiväkirjat, keskustelut mediaan liittyvistä
kysymyksistä, omat mediatuotokset ja näytelmät.
Osassa kouluissa kuuluivat opettajien tai oppilaiden tekemät
media-aiheiset päivänavaukset ja radiolähetykset. Mediaa ja mediataitoja käsiteltiin
lisäksi myös koulujen blogeissa ja digilehdissä.
Monissa paikoissa Mediataitoviikko näkyi myös sisustuksessa.
Media-aiheisten julisteiden, infopisteiden ja omien tuotosten esittelyjen
lisäksi Mediataitoviikolla järjestettiin Tuunaa
vessa -kilpailu, jonka puitteissa lapset ja nuoret pääsivät suunnittelemaan
ja toteuttamaan mediataitoihin liittyvän sisustuksen esimerkiksi nuorisotilan
tai oppilaitoksen vessaan. Parhaimpiin toteutuksiin pääsemme tutustumaan maaliskuun
aikana.
Yhteistyötä Mediataitoviikolla
Tänä vuonna Mediataitoviikon laajempana teemana oli Yhdessä parempi Internet. Yhteistyö
näkyi teeman lisäksi kuitenkin monella eri tavalla. Esimerkiksi kouluissa opettajat
ja oppilaat tekivät eri tavoin yhteystyötä yli oppiaine- ja ikäluokkarajojen. Muun
muassa erilaiset rastiradat ja luennot kokosivat ihmisiä yhteen media-aiheiden
pariin. Mediakasvatukseen liittyvää tietoa koottiin ja jaettiin myös yhdessä
ilmoitustaulujen ja virtuaalisten työkalujen avulla. Joissakin kouluissa vanhemmat oppilaat pitivät
oppitunteja nuoremmilleen.
Mediataitoviikolla tehtiin yhteistyötä myös yli
organisaatioiden rajojen. Koulut esimerkiksi tekivät media-aiheisia
kirjastovierailuja ja median edustajat avasivat puolestaan omaa työtään media-aiheisten
vierailujen tai työpajojen avulla. Myös mediataitokummit vierailivat
teemaviikolla kouluissa.
Mediataitoviikko jatkuu Mediataitokoulussa
Palautekysely antoi mahdollisuuden myös kertoa
kehittämiskohteista. Yhtenä hankaluutena esiin nostettiin Mediataitoviikon
ajankohta. Helmikuun puoliväli on osalle kouluista kiireistä aikaa
koeviikkojen, ylioppilaskirjoitusten, lomien ja opiskeluihin liittyvien juhlien
vuoksi. Osassa kouluista ongelma on ratkaistu siirtämällä Mediataitoviikon
toiminta muuhun ajankohtaan, esimerkiksi viikkoa aiemmin sanomalehtiviikolle
tai myöhemmin vapaampaan ajankohtaan.
Mediataitoviikon materiaalit löytyvät Mediataitokoulusta. Mediataitokoulussa
on myös muuta valmista mediakasvatukseen soveltuvaa materiaalia, joten
mediakasvatukseen saa eväitä vaikka koko vuodelle.
Lauri Palsa
projektityöntekijä
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
projektityöntekijä
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti