Viime viikolla järjestettiin Brysselissä sarjassaan kymmenes Safer Internet Forum. Tapahtumassa keskusteltiin ajankohtaisista lasten turvalliseen netinkäyttöön liittyvistä ilmiöistä. Tänä vuonna Safer Internet Forum kokosi yhteen yli 400 osallistujaa: päättäjiä, tutkijoita, yritysmaailman edustajia, järjestötyöntekijöitä, valtioiden virkamiehiä, nuoria ja vanhempia. Nuorisopaneeliin osallistui 30 nuorta Euroopan eri maista. Safer Internet Forumin järjestää vuosittain Euroopan komissio.
”Education is the key to online safety” – Erika Mann
Kasvatus nähtiin monissa keskusteluissa parhaana keinona
nettiturvallisuuden lisäämiseen. Esimerkiksi Facebookin Erika Mann (Public Policy Manager) korosti
kasvatuksen tärkeyttä.
Sisällön suodattamisesta ja sääntelystä
puhuttiin myös, mutta niitä ei nähty yhtä tehokkaina turvallisuuden takaajina
kuin ennaltaehkäisyä.
Erityisesti Safer Internet Forumiin osallistuneet
nuorisopanelistit puhuivat sen puolesta, että nuoret pitäisi osallistaa mediakasvatuksen
suunnitteluun ja toteutukseen. ”Opettajat
saattavat luulla tietävänsä, mitä nuoret tekevät netissä ja perustavat
opetuksen omien luulojensa varaan, jolloin näkökulma saattaa mennä aivan
pieleen. Me nuoret tiedämme, mistä asioista nuorten kanssa pitää puhua,” totesi
eräs nuorisopanelisti.
Latvialainen sosiaalisen median asiantuntija Arturs Mednis (Executive
Director, Inspired Digital) oli nuorten
kanssa samoilla linjoilla ja sanoi myös, että kasvattajien ei pitäisi estää
nuorten netinkäyttöä vain sen vuoksi, että kasvattajat eivät ymmärrä kaikkia
nuorten nettikulttuureiden ilmiöitä.
Brittiläinen verkkovertaistukea tarjoava BeatBullying-järjestö
nosti esiin tutkimustuloksia siitä, että vertaistuki on todettu
tehokkaimmaksi puuttumiskeinoksi nettikiusaamiseen.
”Data is the new oil and people are the data” – Andrew Keen
Kirjailija Andrew Keen provosoi yleisöä
väittämällä, että kaikki ilmaisten sosiaalisen median palveluiden käyttäjät
ovat uhreja ja että heitä käytetään hyväksi. ”Jos et maksa palvelusta, olet
itse tuote”, hän sanoi. Mikään netissä ei ole ilmaista, vaan maksamme
palvelujen käytöstä tiedoillamme. Keen perusti väitteensä sille, että
palveluiden ylläpitäjät keräävät käyttäjistään tietoja ja myyvät niitä
mainostajille. Tiedoillamme tehdään rahaa. Keenin mukaan lapsille pitäisi
kertoa, miten tietojen kerääminen ja myyminen toimii.
Keen kertoi, kuinka kaikki klikkauksemme tallentuvat ja
evästeet tilastoivat sivustot, joilla käymme. Näin määrittyvät käyttäjän
mielenkiinnon kohteet ja esimerkiksi hakukoneiden tulokset suodattuvat sen
mukaan. Hakukoneet eivät siis tuota samoja tuloksia eri käyttäjille, vaan
vaarana on, että hakukoneista kehittyy liian fiksuja ja jokainen netinkäyttäjä eriytyy
oman kuplansa sisälle. Tietoa oman kuplan ulkopuolelta voi olla vaikea löytää.
Nuorisopanelistit kommentoivat netin kaupallisuutta:
- ”Telkkarissakin on mainoksia, miksei netissä siis voisi olla?”
- ”Ei minua haittaa, että palvelut keräävät minusta tietoja, jos se parantaa käyttökokemustani netissä.”
- ”Telkkarissakin on mainoksia, miksei netissä siis voisi olla?”
- ”Ei minua haittaa, että palvelut keräävät minusta tietoja, jos se parantaa käyttökokemustani netissä.”
”Edginess sells” – Joel Bakan
Professori Joel Bakan British Columbian yliopistosta
jatkoi kertomalla, että netin bisnesmallit voivat olla haitallisia lapsille.
Osakeyhtiöiden toimintaa säätelevien lakien mukaan osakeyhtiön ensisijainen
tavoite on voiton tuottaminen osakkeenomistajille. Jos osakeyhtiö toimii tätä
vastoin, se toimii laittomasti. Osakeyhtiön pyörittämän kaupallisen
nettipalvelun ensisijainen tavoite ei siis voi olla lasten hyvinvointi.
Esimerkkinä lapsille haitallisista bisnesmalleista Bakan
käytti virtuaalilemmikkejä. Ne ovat hyvä bisnes, koska lapset kiintyvät
virtuaalilemmikkeihin ja palaavat takaisin palveluun sen vuoksi. Jotkin
virtuaalilemmikkipalvelut mainostavat maksullisia lisäpalveluja uhkailemalla,
että lemmikki kärsii ja kuolee, jos et osta sille virtuaalista erikoisruokaa. Bakan totesi
myös, että peliriippuvuus on merkki onnistuneesta pelisuunnittelusta.
Tutkija Sonia Livingstone huomautti,
että tutkimusten mukaan vain harva lapsi on koukussa peleihin. Livingstone
lisäsi myös, että netin kaupallisuuteen liittyvät seikat eivät ole aiemmin
olleet nettiturvallisuuskeskustelun ja -opetuksen keskiössä, mutta ehkä ne
pitäisi ottaa jatkossa paremmin huomioon.
”The most important languages today are English, Chinese and Javascript” – Linda Liukas
Koodaamisen asiantuntija Linda Liukas (Codecadamy, Community
Manager) huomautti, että tällä hetkellä verkkopalvelujen tekninen toteutus on
pääasiassa nuorten valkoisten miesten käsissä. Koodaajapuolelle tarvittaisiin
enemmän diversiteettiä ja siksi kouluissa tulisi opettaa koodaamista kaikille.
”Kaikista ei tule hyviä koodaajia, mutta kaikista tulee parempia internetin
käyttäjiä”, Liukas perusteli koodaamisen opettamista.
Suomessa mennään oikeaan suuntaan
Safer Internet Forumin vahvuus on se, että se tuo eri
toimialojen ihmisiä yhteen ja näin syntyy uusia kumppanuuksia. Mediakasvatusalan
ulkopuolelta tulevien ihmisten näkemyksistä saa myös itse uutta ajateltavaa. Lisäksi
on aina hienoa kuulla, millaisia näkökulmia nettiturvallisuuteen muissa maissa
on. Suomessa näkökulmaa on jo siirretty turvallisuudesta mediataitoihin, ja
sama suunta tuntuu olevan myös Euroopan tasolla. Tuli tunne, että valitsemamme
näkökulma ja toimintamallit ovat oikeita.
Nuorten osallistaminen mediakasvatukseen (ja muuhunkin
opetukseen) on ollut tapetilla Suomessa jo jonkin aikaa. Esimerkiksi Mannerheimin
Lastensuojeluliitto on laatinut materiaaleja
tukioppilastoimintaan – ideana nuorten ohjaaman mediakasvatuksen lisääminen
kouluissa. Yksi idea nuorilta nuorille -toimintaan on Mediataitoviikon Tuunaa
vessa! -kilpailu, jossa nuoret suunnittelevat ja toteuttavat
nettiturvallisuusaiheisen valistuskampanjan koulunsa vessaan. Kilpailu tullaan
järjestämään myös helmikuussa 2014.
Nuorten kommentit netin kaupallisuudesta osoittavat, että tähän
liittyvälle mediakasvatukselle on tarvetta. Kaupallisten nettipalveluiden
toimintalogiikkaa ja netti- ja televisiomainonnan sääntelyjen eroja ei selvästi
tunneta. Tässäkin olemme Mediataitoviikon 2014 osalta oikealla tiellä: olemme
parhaillaan tuottamassa opetusmateriaalia netin kaupallisuuteen liittyen. Luvassa
on monipuolinen taustatietopaketti opettajalle sekä tuntimallit ala- ja
yläkouluun.
Suvi Tuominen
Projektipäällikkö
Finnish Safer Internet Centre
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus
Projektipäällikkö
Finnish Safer Internet Centre
Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti